Saturday, August 1, 2009

Lari Setempat!!


1 Ogos 2009, Sabtu, 10.24pm- Asrama jururawat HTAA kuantan

Assalamualaikum warahmatullah,

Segala puji bagi Alllah, yang Maha Penyayang, Maha Pemurah, Maha Mengasihani, kerana dgn kasih sayang dan belas kasihanNya, saya masih hidup, masih berpeluang menikmati kemanisan Iman dan Islam..Alhamdulillah

Susah sebenarnya nak memeriahkan balik blog yg dah bersawang ni dgn posting2 baru. Bukanlah kekangan masa yang jadi penghalang, tapi masalah dalam diri.. Banyak sebenarnya nak dikongsi bersama sahabat2, tapi entahlah, tak jugak tergerak hati untuk menulis. Sejujurnya, saya merasakan diri ni sangat hipokrit. Meluncur laju saja kata2 nasihat dan motivasi dlm artikel2 saya utk dikongsi bersama sahabat2, tapi hakikatnya, kondisi diri saya sgt mengecewakan.

Orang Islam Mesti Kuat!!! Itulah MOTO hidup saya. Tapi sejujurnya, saya seorg yg sangat lemah. Sebulan yg berlalu, most of the time, saya takut nak bangun pagi dan jalani hari seperti doktor2 yg lain.. Sgt bertentangan dgn tuntutan Allah supaya kita bersyukur setiap kali nafas ni masih menjadi milik kita selepas bangun dari tidur. Malunyaaaa……

NAK LARI BOLEH TAK???

Mulut ni asyik2 mengeluh;

“Sronoknya kalau ada sayap. Boleh lari ke mana saja yang saya suka. Ke mana saja, but not here..”

“ Bestnya kalau jadi cikgu..Gaji lebih kurang je, kerja tak stress, cuti pun banyak…”

“ Ruginya tak pilih dentistry dulu.. Kalau tak, mesti lena je tidur, tak payah onkol..”

“ Alangkah bahagianya kalau dok umah je. Tunggu org pinang, boleh jg suami n anak2..”

Asyik2 kalau, kalau dan kalau menemani hari2 saya.. Astaghfirullah..

Akhirnya, saya beri kata dua pada diri. “STOP IT!!” or “habislaaa akuuu”.. dan alhamdulillah, saya memilih “STOP IT!!!!!!!”

LARI SETEMPAT!!

Hakikatnya, sampai mati pun masalah takkan selesai if diri tak habis2 mengeluh.. Selagi bibir tak berhenti ‘ ber-kalau-kalau’, selagi tu tanda ‘tak bersyukur’ tercop di dahi. And the truth is, LARI DARI MASALAH ADALAH UNTUK MENGEJAR MASALAH!!

“ Dan sungguh, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu: dan akan Kami uji perihal kamu,” Surah Muhammad, ayat 31

So, solutionnya, nak lari boleh, tapi lari setempat.. Sebab tak mungkin sy dapat lari dari kehidupan ni. Ya, saya menerima stage kemurungan yg saya alami sebulan pertama yg lalu sebagai stage hidup yang agak biasa untuk seorang yg baru bergelar HO.. Tapi saya mohon dengan sangat kepada Allah, ia berlalu dan tak datang2 lagi.. Saya benci diri saya yg begitu. Yang taknak menerima takdir yg sebegini cantik yang
dikurniakan pada saya..

Jika di medical school, banyak yg saya sanggup hadapi, mengorbankan banyak perkara dlm hidup semata2 kerana ini, hingga merantau ke ceruk kuantan, tapi, once da ada dlm genggaman, banyak pulak alasan.. Moga Allah ampunkan saya..

So sahabat2, tak kira la yang seangkatan or adik2, jom live our life sebaiknya.. Kalau rs susah sangat, mintakla sungguh2 dgn Allah. Takde siapa yang mampu ubah apa2 melainkan Dia kan? We know that, but we forgot it most of the time, especially me.. Bersangka baik dengan Allah. Takdak kelemahan langsung dlm perancanganNya. Hidup yg sekejap ni, jgn disia2kan dengan sangkaan buruk pada Allah.. Sabar tu indah..Tup tup, malam ni tidur terakhir kita sebelum tidur yg selama2nya… So kalo nak lari tu, LARI SETEMPAT!!!

2 comments:

saffmukmin said...

smg kuat sokmo!!

Tadika Sinaran Intelek said...

tulisan mung slu bg semangat pd aku dn jg yg lain..teruskan..