Sunday, August 9, 2009

Apabila Engkau Sanggup..


Apabila engkau sanggup mengekang nafsumu, tahan pada masa semua orang telah ditarik oleh syahwatnya, apabila engkau sendiri masih percaya kepada dirimu, pada masa orang lain telah ragu..

Apabila engkau telah sanggup menghiasi wajahmu dengan kesabaran dan menunggu dengan tenang. Padahal pelbagai tuduhan telah ditimpakan kepada dirimu..

Apabila engkau sanggup mengambil kepastian dengan tidak dipengaruhi oleh angan-angan dan dapat mengendalikan fikiran ..

Apabila engkau sanggup mengatasi hidup, tidak terlonjak gembira bila dia datang, dan tidak terlalu bersedih bila ia pergi. Tidak sukacita tatkala tertawa dan tidak berduka ketika menangis..

Apabila engkau sanggup menahankan pukulan, melihat nasihatmu yang berharga dan keikhlasan hatimu diambil jadi senjata oleh orang-orang yang rendah budi untuk menentang engkau, dan penarik-penarik orang yang lemah..

Apabila engkau sanggup menahan hatimu, melihat pendirian yang engkau perjuangkan dan perubahan yang engkau kehendaki tidak diperhatikan orang..

Apabila engkau sanggup menentukan tujuan dan batasnya tetapi tidak berhasil menujukan yang pertama, lalu tegak lagi dan engkau mulai pula dengan tidak mengeluh..

Apabila engkau sanggup menetapkan hatimu dan menguatkan perasaanmu, bila bertemu dengan pelbagai kesulitan.

Apabila engkau sanggup mendorongkan hatimu ke muka dalam perjuangan hidupmu, dan menghadapi dunia, baik pada waktu manis atau pahit dengan tetap memelihara keutamaan dirimu pada waktu yang mana juapun dan engkau sanggup masuk ke majlis raja-raja dengan pakaian orang biasa…

Apabila benci musuhmu dan saying temanmu tidak lagi dipengaruhi tegakmu yang adil..

Apabila engkau sanggup mengambil hikmah daripada pergiliran zaman, dan mengambil manfaat daripada penggantian hidup dan semuanya dapat kau kuasai, dan bukannya engkau yang dikuasainya..

Apabila engkau telah sanggup menghadapi semuanya itu, makalah engkau seorang pahlawan dan engkaulah yang berhak mempusakai dunia seisinya serta engkaulah sebenar-benar lelaki, hati anakku…

Prof Dr Hamka, Peribadi, halaman 81-83

No comments: