Thursday, August 20, 2009

Antara MALU dan HARAP


Assalamualaikum warahmatullah…

Lately resah sedikit rasa jiwa. Sedih dan tergugat ketenangan. Sedih bila teringatkan tiada persiapan utk diri dan hati menghadapi bulan Ramadhan. Hampir2 terlupa saya Ramadhan dah semakin dekat.. Sebab sibukkah? Ataupun hati yang semakin jauh? Na’uzubillah…moga Allah jauhkan.


Jika dulu, berdebar2 saya menantikan Ramadhan. Sejak Rejab lagi, menghitung hari untuk Ramadhan. Tapi di sini, cepat sangat rasanya masa berlalu. Seharusnya, Rejab dan Syaaban dijadikan sebagai bulan latihan untuk kita bersedia, supaya Ramadhan dapat dijadikan medan ujian yg sebenar, supaya hati yang tenang, bersih dapat dipersiapkan utk menyambut bulan yg sgt mulia ini..

Sedih, malu, kecewa… Tapi, siapalah saya untuk mengeluh. Segala puji bagi Allah yg masih meminjamkan nyawa untuk saya menjalani Ramadhan kali ini. InsyaAllah..

Moga Allah izinkan saya melangkah ke bulan-Nya yang mulia ini, dengan membawa segala beban dosa, segala bagai cacat cela. Tak perlu pura2 or hipokrit lagi. Inilah diri saya yang sebenarnya. Tidak memiliki keindahan untuk dipersembahkan, kesucian hati juga semakin pudar..Astaghfirullah…

Moga semakin kerap dahi ini mencecah sejadah. Semakin banyak air mata yang tumpah. Saat ini, hati hanya berbekalkan HARAPAN. Harapan semoga diberi peluang yang ke entah yg berapa kali.. Dengan keyakinan bahawa kasih sayang dan keampunan dari Allah melebihi murkaNYA. Dalam rasa malu dan harap, saya akan memberanikan diri untuk meminta lagi, dan lagi, dan lagi..insyaAllah…

No comments: