Wednesday, May 6, 2009

Sayang Yang Sangat Dan Sangat

Assalamualaikum warahmatullah

Sahabat. Perkataan yang mudah disebut, tapi amat besar maknanya. Sahabat. Meruntun jiwa saya merindui mereka ketika ini. Sejak di tahun 2 lagi, bila mana saya mula merasai betapa manis, indahnya ukhuwwah kerana Allah, terbayang2 di fikiran bagaimanakah keadaannya bila kami akan berpisah di akhir tahun 5 nanti. Tapi waktu itu just biarkan perasaan tu berlalu. Lambat lagi, pujuk hati saya.

Dan kini, semuanya dah tiba. Baru seminggu saya di rumah, rindu seperti bertahun tak jumpa. Kekadang rasa lawak jgk. Emotional rupanya saya. Jiwang pun ada. Tapi inilah saya. It’s ok to be fragile for thing like this.


Sabda baginda Rasulullah saw: “Tiga perkara sesiapa yang ada padanya maka dia mendapati kemanisan iman. (pertama) Hendaklah Allah dan rasulNya lebih dicintai mengatasi selain keduanya. (kedua) Hendaklah dia mencintai seseorang, tidak dia cintainya kecuali kerana Allah. (ketiga) Hendaklah dia benci untuk kembali kepada kekufuran sepertimana dia benci untuk dicampakkan ke dalam neraka” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Yup my beloved friends, saya sayangkan kalian semua kerana Allah swt. Terlalu banyak kita lalui bersama.. Mungkin kita agak weird di kalangan yang lain. Cara, imej dan perwatakan..tapi inilah kita. Dan kita bahagia dengan diri kita seadanya

Segala puji kepada Allah, memilih saya untuk dikurniakan sahabat2 luar biasa seperti mereka. Mereka hadir di saat saya mencari diri. Mereka membuatkan saya ingin mengenali Allah dan Rasulullah dengan jalan yang sebenarnya. Apa yang lebih manis dari persahabatan yang berlandaskan tujuan ini?

Waktu perlukan peringatan, just perlu taip “ Bagi aku tazkirah”, nasihat dan kata2 semangat akan mengiringi selepas itu. Subhanallah, betapa indahnya persahabatan kita!

Maafkan saya sahabat, jika kelemahan diri ini menyusahkan kalian, pernah menyebabkan kalian berjauh hati. Sesungguhnya tak terlintas walau sebezar zarah di hati untuk melukakan hati kalian. Sedih kalian, sedih jugalah saya. Kalo gembira kalian, tumpang sekakilah saya tersenyum!

Allah menyebut dalam al-Quran: (maksudnya) “Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, tidaklah engkau dapat menyatu-padukan di antara jantung hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan antara mereka. Sesungguhnya Dia Maha Berkuasa, lagi Maha Bijaksana” (Surah al-Anfal: 63).

Sememangnya ikatan hati yang terjalin antara kita tak ternilai harganya. Kalo persahabatan ini ada tanda harga, for sure saya takkan mampu membelinya sampai bila2. Moga kita jumpa lagi.. supaya kita boleh lagi duduk bersama, ketawa dan bermesra..menganyam impian untuk melihat firman Allah dan sunnah RasulNya tertegak di bumi ini. Dan yang pastinya ia bukan angan2 kosong..Orang Islam Mesti Kuat!!!!

3 comments:

Ibnu Shaukani said...

kemanisan berukhuwah =)

Poison Ivy said...

takpe ja,weird pun best apa.huhu

jarifham said...

btol poi, weird yang best..sbb weird la kita best!! hehe