Friday, April 24, 2009

Lima Tahun Yang...


“Sesungguhnya jika (kamu) bersyukur pasti kami akan menambah (nikmat) kepadamu. Dan jika kamu mengingkari (nikmat-KU) maka sesungguhnya azab-KU akan sangat pedih".
Surah Ibrahim, ayat 7

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, setinggi2 kesyukuran saya panjatkan kepada Allah, Tuhan sekalian alam di atas segala nikmat yg telah dikurniakan kepada saya. Ketika nama saya disebut Prof Aziz Baba tengah hari tadi di DK2, tiada apa yg mampu sy rasa selain kesyukuran yang tak putus2 untuk Allah. Sungguh Dia Maha Penyayang..


Sewaktu struggle dlm study week beberapa minggu lepas, saya terbayang2 bagaimana rasanya kalo dah habis exam. Kemudian terbayang2 pula bagaimana pula rasanya setelah dapat result, lebih spesifik, setelah nama saya disebut di DK2 pd 23 April. Bila semua yg sy bayang2kan dah tiba,’ Ooo..beginilah rasanya..” Payahlah pulak nak describe. Yang dah melalui akan tahu, yang belum sampai masanya, insyaAllah akan tiba juga waktu dan ketikanya. Jika panjang umur…

Exam..what can I say.. ‘TRAUMA’ yg saya alami terutamanya ketika short case & long case sgt mengesan di hati saya. Waktu tu rasa sangat lemah. Tapi alhamdulillah, seperti berbisik di telinga- “ Yakin dengan Allah, yakin sungguh2 dengan Allah. Rayu, menangis pada Allah dengan penuh tawadhuk dan pengharapan. Allah Maha Penyayang.. siapa lagi yg Maha Tahu sedih, pilu hati kita selain Allah swt? Dan sungguh, Allah itu Maha Berkuasa atas setiap sesuatu.

Tiga hari lepas, saya dan umi sempat ke rumah Mak Ngah. Terkejut dia bila dapat tahu yg sudah lima tahun di medical school. “ Bakpo cepat sangat habis kak Ja?” CEPAT?? Dalam hati saya- “InsyaAllah da habis,”

Bila dipikirkan balik, macam baru saja saya beratur di dewan nurani utk mendaftar sbg pelajar perubatan thn 1 di USMKK. Tup tup, beberapa hari lagi sy akan meninggalkan USMKK. Memang tak saya nafikan, cepat sangat masa berlalu. Yang pasti, terlalu banyak, sangat2 banyak hidup saya berubah di sini. Hidup di sini banyak mengajar saya erti persahabatan, kesabaran dan betapa pentingnya keyakinan yang kuat pada Allah. Hijrah saya juga bertitik tolak di sini..Alhamdulillah

Palpitation sy bila adik2 dan sahabat2 memanggil saya ’Dr Ja’. Yup, memang susah nak mencapai that title, tapi pengisian kepada title itu berkali ganda susahnya. Hidup yang lebih mencabar menanti saya. Tetapi saya yakin, jika mulakan langkah dengan niat yang 100% keranaNya, segalanya akan jadi mudah. Semua kepayahan yg bakal dialami, jika dipandang sebagai simbol kasih sayang Allah, segalanya akan jadi indah dan mudah. InsyaAllah...

Kepada sahabat2 yg masih tidak dibenarkan Allah utk lulus, bersabarlah. Yakinlah bahawa Allah Maha Teliti dlm perencanaanNya. Utk adik2 yg sangat saya sayangi dan hormati, selamat berjuang!! Doa saya sentiasa bersama kalian. Ramai yg pelik bila pilihan hospital utk housemenship saya langsung tiada yang di Kelantan. Bukan tak suka kelantan, tapi sy harus keluar. Ada kenangan yg harus saya detach dan tinggalkan..InsyaAllah. Orang Islam Mesti KUAT!!!

3 comments:

tronx013 said...

salam..

tahniah kepada Kak ja,dr Kak Ja..hehe.. wah.!! bestnye jadi Dr.. doakan kami ye kat sini ye.. :)

Abe Chik said...

hmm..
"Ada kenangan yg harus saya detach dan tinggalkan.."

kenangan yg mcm mn la agaknya smpai kak ja kite ni nk detach & lupakan...

ape pun.. look forward.. and.. keep walking... hidup mesti diteruskn, perjalanan masih jauh..

jarifham said...

you're right abe chik. Perjalanan masih jauh. Keep walking!!