Sunday, August 24, 2008

Masihkah Diberi Kesempatan ??


Assalamualaikum wbt

InsyaAllah kurang lebih seminggu lagi, Ramadhan ke 23 dlm hidup saya akan bertandang lagi. Berdebar rasanya. Tak pasti samada sy sempat melalui bulan yg penuh keberkatan ini sekali lagi. Moga diberi kesempatan oleh Allah.

Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman :


"Setiap amal yang dilakukan anak adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas
sepuluh kali lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat.
Allah Ta'ala berfirman, 'Kecuali puasa, itu untuk-Ku dan Aku yang langsung
membalasnya. la telah meninggalkan syahwat, makan dan minumnya karena-Ku.' Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yait kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada aroma kesturi.“ (HR. Bukhari Muslim)


Bulan Ramadhan- bulan yg penuh keberkatan, kemuliaan, kebahagiaan.. Berdebar sy menunggu kedatangan Ramadhan. Ramadhan di USM sememangnya sangat istimewa. Seperti terlalu sekejap masalah berlalu bila teringatkan tahun pertama saya di USM ketika menjalankan ibadah ini. Sekarang da tiba tahun yg terakhir- insyaAllah..


Saya pasti akan rindukan suasana buka puasa di sini. Bukan shj krn free =) tapi yg lebih utama kemanisan ukhwah yg sy rasai ketika bergotng royong menghidang makanan, juga sama2 bertungkus-lumus menghabiskan makanan dlm talam. Sangat luar biasa keindahan perasaan itu. Sedih la pulak =(


Sesuai dgn kemuliaan Ramadhan yg dijanjikan Allah swt kepada hambaNya yg ikhlas, marilah kita sama2 manfaatkan peluang keemasan ni. Jadikan Ramdhan kali ini sbg medan untuk kita berhijrah kepada yg lebih baik. Beribadatlah semaksimum yg mungkin dgn hati yg ikhlas, tawadhuk dan penuh pengharapan. InsyaAllah, Allah maha mengetahui apa yg tersirat di hati kita.


Saya jg menyeru pd sahabat2 dan diri saya yg utamanya, elakkan perkara2 lagha yg melalaikan jiwa. Pada yg couple, ambik cuti dulu dr berdating. InsyaAllah, lepas puasa ni, terus tinggalkan aktiviti x sihat ni. Yg tak menutup aurat dgn sempurna, boleh start praktis menutup aurat dgn btol. Jadikan kita mulia dgn melaksanakan tuntutan Islam. Mmg payah sahabat2, saya x nafikan. Tapi USAHALAH, yakinlah yg Allah akan membantu kita.


Sahabat2 yg dikasihi,


Saya masih igt sewaktu di tahun 3. Waktu itu sepuluh malam terakhir Ramadhan. Dengan takdir ALLAH, saya terserempak dengan seorang sahabat yg sedang berdua-duaan dengan pasangannya di meja makan sebuah restoran sewaktu sy dan sahabat2 yg lain keluar mencri makanan sahur. Frankly, terlalu sedih perasaan sy waktu itu.


Betapa kita manusia angkuh pd kemuliaan Ramadhan. Bila kita menyingkap sirah Rasulullah saw, di saat baginda wafat, betapa sedihnya baginda pd mulanya apabila dikhabarkan yg Jibril xkan turun lagi membawa rahmat kepada umatnya. Tapi tersenyum baginda kembali apabila diberitahu Jibril akan turun lagi ke dunia pd malam yg lebih baik dr seribu bulan- lailatul qadar. Tapi, betapa kita jahil dari mnyedari perkara ini, sanggup buat perkara yg Allah x redha ketika dalam masa yg sama seluruh umat Islam di muka bumi sdg menjejaki lailatul qadar !


Hati sy sgt x membenarkn perkara tersebut, tapi apa yg menyedihkan, betapa lemahnya iman sy untuk menunaikan tanggungjawab saya sbg da'i pd waktu itu. Apa yg mampu sy lakukan hanya kaku di kerusi dgn mata yg berkaca. Perkara tersebut sbenarnye menghantui sy sehingga kini. Sy masih igt, raya tahun itu juga seperti ada yg x kena krn peristiwa itu. InsyaAllah, ini jihad kita bersama untuk berusaha menegakkan perintah Allah di bumi ini.


Semoga tulisan ini memberi kesedaran kpd kita semua untuk mula menanam azam melakukan yg terbaik untuk Ramadhan ini. Jgn sampi kita blunted, x rasa apa2.. Ramadhan dirasakan sama spt bulan2 yg lain.. Nauzubillah!!

p/s  Maaf jika ada sahabat2 yg terasa. Saya menegur kerana Allah swt..

No comments: